NIEUWE TESTMETHODE VOOR CO2?

Vanaf 1 september 2018 moet de officiële CO2-uitstoot en het verbruik van alle nieuwe auto’s vastgesteld worden volgens de nieuwe WLTP-norm (Worldwide Harmonised Light vehicle Test Procedure)

Die is realistischer dan de oude NEDC-norm (New European Driving Cycle), o.m. door rekening te houden met een vlottere rijstijl en door trucjes te verbieden waarmee de cijfers gemanipuleerd konden worden (bv. extra hoge bandenspanning, extra lichte olie …). In principe moeten de WLTP-cijfers ten laatste vanaf 1 januari 2019 ook gebruikt worden in de publiciteit en op de registratiedocumenten van de auto’s.

WAT BETEKENT DIT FISCAAL?

Het gevolg is wel dat een auto, met een ongewijzigde reële uitstoot en brandstofconsumptie, volgens de officiële cijfers ineens méér zal uitstoten en verbruiken. De verhoging varieert sterk per model, maar zou in enkele gevallen oplopen tot 20 % of meer. Fiscaal zou dat op het eerste gezicht grote gevolgen hebben omdat de fiscale factuur voor een auto in grote mate bepaald wordt door de officiële uitstootcijfers (voordeel van alle aard, kostenaftrek, BIV …).

Maar de minister stelt gerust. Minstens voorlopig zal de fiscus nog blijven uitgaan van de oude CO2-waarden. Dat gebeurt aan de hand van de officiële Europese correlatietool.

FISCALITEIT BLIJFT GEBASEERD OP OUDE NORM IN 2019-2020

De EU zelf had al meegegeven dat het niet de bedoeling is dat de nieuwe testcyclus tot een verzwaring van de autofiscaliteit leidt. De minister van Financiën heeft dat deze maand formeel bevestigd in een brief aan Febiac. De federale fiscus zal nog minstens twee jaar – in 2019 en 2020 – blijven uitgaan van de oude NEDC-waarden. Daardoor leidt de introductie van de WLTP-norm niet tot belastingverhogingen of lagere aftrekpercentages.

Over de fiscale implicaties vanaf 2021 wordt nog nagedacht, aldus de minister.

Voor 2018, 2019 en 2020 zal de toepassing van de WLTP-norm de fiscaliteit van uw leasewagen niet beëinvloeden. U mag verder uitgaan van de oude NEDC-waarden.