Plug-inhybride nog interessant?

Niet alle plug-inhybrides die deels op elektriciteit en deels op klassieke brandstof rijden en die u in 2018 least, zullen vanaf 2020 een minder gunstig fiscaal regime krijgen. Hoe weet u welke plug-inhybride nog fiscaal interessant blijft?

WAT ZIJN PLUG-INHYBRIDES?

Plug-inhybrides zijn auto’s die naast een verbrandings- ook een elektromotor hebben. In tegenstelling tot ‘gewone’ hybrides kan de batterij ook opgeladen worden via het stopcontact. Dit laat toe om korte afstanden (tot 50 km) louter elektrisch te rijden, wat resulteert in een lage CO2 -uitstoot en dat heeft zoals u weet zo zijn fiscale voordelen.

Hoe lager de CO2 , hoe hoger immers het fiscale aftrekpercentage en hoe lager het belastbaar voordeel alle aard !

WELKE PLUG-INHYBRIDE BLIJFT VOORDELIG?

Batterij van minstens 0,5 kWh nodig. Vanaf 2020 verliezen plug-inhybrides hun fiscaal gunstregime als de batterij niet minstens 0,5 kWh per 100 kg levert. Haalt de batterij wél dat minimum, dan behoudt de auto het fiscale gunstregime: de ‘papieren’ CO2 blijft dan tellen, behalve indien de auto een CO2 -uitstoot heeft van meer dan 50 g/km, want zulke auto’s zijn per definitie uitgesloten.

Goed om te weten. Vermits het uiteindelijke resultaat afgerond wordt, komen ook plug-inhybrides van minstens 0,45 kWh per 100 kg nog in aanmerking. Voor het gewicht wordt trouwens uitgegaan van de ‘massa in rijklare toestand’ zoals vermeld op het gelijkvormigheidsattest (incl. een bestuurder van 75 kg en voor 90% volgetankt).

Leasen in 2018. Bent u nu (in 2018) van plan om een nieuwe plug-inhybride te leasen, let dan op het vermogen van de batterij. Op termijn mag u wel verwachten dat de constructeurs hier zullen op inspelen, maar tot dan vraagt u er het best duidelijkheid over, en dat kunt u doen bij KeyCar.

Voorbeelden. Komen nog in aanmerking: VW Passat GTE, Audi Q7 e-tron, BMW 530e, Volvo V90 T8, Volvo S90 Momentum, ….U vindt deze op onze website onder “Lease auto’s met 100% aftrekbaarheid”.

Plug-inhybrides moeten een batterij hebben die minstens 0,5 kWh levert per 100 kg om hun fiscaal gunstregime te behouden. Hierdoor vallen vele versies uit de boot, maar omdat er afgerond wordt, worden er toch nog een aantal modellen (met een ratio van 0,45 kWh) opgevist. Bekijk dit met KeyCar.