Audi e-tron getest door KeyCar België

KeyCar België • 4 oktober 2020

Test Audi e-tron 50

Een wagen van eigen Belgische bodem, de Audi e-tron, één van de grotere SUV's op de markt, en zoals een aantal van zijn concurrenten: volledig elektrisch aangedreven.

We willen u niet vervelen met een heel uitgebreide beschrijving (online kunt u gemakkelijk die informatie vinden, maar veeleer focussen op de belangrijke aspecten voor de fleetrijder, onze klant.

1. Fiscaliteit: als full EV (electric vehicle) is de e-tron op fiscaal vlak een topper, want 100% aftrekbaar - ook voor de elektriciteit - en zeer laag voordeel alle aard.

2. Comfort: de wagen die we mochten testen was goed uitgerust en zoals steeds afgewerkt met veel detail, met een duidelijke interface en overzicht over het instrumentenpaneel, zodat het een aangename rijervaring was. Bovendien vertoont de e-tron een vlot, bijna sportief rijgedrag, wat gezien zijn gewicht (meer dan 2 ton) niet evident is. Ten slotte waren de talrijke, zeer actieve rijhulpsystemen zeker een meerwaarde, en zijn de virtuele spiegels een opvallend element (zij functioneren met camera's).

3. Voldoende kilometers kunnen maken: we mochten "de 50" testen, die qua batterij zijn mindere moet erkennen in "de 55". De batterijcapaciteit van de 50 respectievelijk 55 bedraagt 71 kWh en 95 kWh. Volgens WLTP heeft de e-tron 50 een autonomie van 336 km, waar de e-tron 55 komt op 436 km autonomie. 
Staar u niet teveel blind op WLTP en andere inschattingen van afstanden; met een volle batterij kwamen wij op 250 km rijbereik. Het verschil in batterijgebruik tussen snelwegen en secundaire wegen was wel opvallend: voor wie de e-tron eerder op secundaire wegen en stadsverkeer zou gebruiken, kan volgens onze voorzichtige inschatting verder geraken, want het verbruik was minder intensief dan op snelwegen, én er kan gebruik worden gemaakt van recuperatievermogen van de e-tron.
Wij raden in elk geval de versie aan met het verste rijbereik, want is toch altijd meegenomen. 

4. Voldoende snel laden: aan een klassieke laadpaal van 11 kw konden we na een uurtje laden toch weer 50 à 60 km extra rijden, wat zeker een mooie score is. Aan een snellader kan de e-tron in een half uur voor 80% opgeladen worden aan 150 KW.

Conclusie: de e-tron is een stevige jongen, met een stevig prijskaartje, maar voor wie de liefhebber van de "'super" premium SUV zeker het proberen - en het leasen/renten - waard.

Neem contact voor een offerte en verdere info !

#etron 
door KeyCar België 11 februari 2025
Wat is de fiscale situatie voor 2025 en de jaren erna?
door KeyCar België 8 februari 2025
Meerwaarde volledig of gedeeltelijk belastbaar? Vooral belangrijk bij renting
rijbereik EV
1 januari 2025
Hoe kan je het rijbereik van uw elektrische wagen verbeteren?
Laadpaal thuis installeren in Brussel
door KeyCar België 29 juni 2024
Thuisladen moet gebeuren via een laadpunt thuis. Hoe pak je het praktisch aan en waarop letten? KeyCar bezorgt jou graag meer informatie voor Brussel, met dank aan de Brusselse distributienetbeheerder Sibelga.
door KeyCar België 4 februari 2024
Ook voor een occasie wordt de leeftijdscorrectie berekend op de cataloguswaarde
Thuisladen op kosten van de werkgever vergoeding onbelast
door KeyCar België 4 november 2023
Wanneer uw werknemer zijn wagen thuis oplaadt, kunt u daarvoor als werkgever een vergoeding voorzien. Hoe zit dat fiscaal juist in elkaar?
door KeyCar België 5 april 2023
Geniet nog maximaal fiscaal voordeel, én gemoedsrust
door KeyCar België 22 januari 2023
Lagere referentie-uitstoot, hoger voordeel alle aard (VAA)
belastingvermindering laadpaal
door KeyCar België 23 november 2022
Een wetsontwerp voorziet een hogere belastingvermindering voor uw privé laadpaal.
door KeyCar België 23 oktober 2022
Marktintroductie van de volledig elektrische BMW iX1
Meer posts