Elektrisch laden van uw leasewagen, hoe doorrekenen?
Hoe de elektriciteitsfactuur correct regelen?
Stel, u heeft een elektrische auto of plug-inhybride van uw vennootschap en u ‘tankt’ daarmee in de garage van uw privéwoning. Hoe kunt u de kosten daarvan ten laste leggen van uw vennootschap?
1. Volledige factuur ten laste van uw bvba
Uw vennootschap alle elektriciteit laten betalen? U kunt uw volledige elektriciteitsfactuur (inclusief privéverbruik en de tankbeurten van uw elektrische wagen) laten factureren aan uw vennootschap. Voor uw vennootschap zijn die kosten in principe aftrekbaar als beroepskosten en u privé wordt dan belast op een voordeel gratis elektriciteit.
Voordeel alle aard. Voor het privéverbruik aan elektriciteit wordt u dan belast op een voordeel ‘gratis elektriciteit’ van € 1.010/jaar (inkomstenjaar 2019). Kosten de belastingen en sociale bijdragen op dit forfaitaire voordeel u minder dan de werkelijke kosten van uw privé verbruikte elektriciteit, dan is het interessanter om uw vennootschap te laten betalen! Uitgaand van een tarief van 60%, sociale bijdragen inclusief, betekent dit dus dat bij een effectief privéverbruik van méér dan € 606, het beter is om uw vennootschap te laten betalen.
2. Facturatie via slimme ‘Home’-laadpaal
Slim laadstation. Is bovenstaande methode geen optie, dan kunt u kiezen voor de ‘slimme laadpaal’. Meer informatie over de installatie van zo’n laadstation kunt u o.a. bekomen via uw leasingmaatschappij, uw elektriciteitsprovider, gespecialiseerde firma’s en uw lokale autoverdeler. U kunt via deze laadpaal niet alleen tot acht keer sneller uw auto opladen, maar de laadpaal stuurt alle laaddata ook online door tegen een vooraf ingesteld tarief per kWh. Zo weet u perfect wat u ten laste van uw vennootschap moet leggen. Werkt u via een leasingmaatschappij, dan zorgt zij voor de facturatie aan uw bvba en krijgt u privé de terugbetaling van de ‘getankte’ elektriciteit.
Tarief per kWh. Het tarief dat u vooraf moet bepalen, kunt u terugvinden op de laatste afrekeningsfactuur. Houd hierbij rekening met de totaalkost, nl. inclusief btw en andere doorgerekende taksen en kosten. U kunt hiervoor ook eventueel terecht op de website van de VREG ( https://www.vreg.be/nl/energieprijs-verbruik-en-facturen ).
3. Rittenadministratie en onkostennota’s
Manuele methode. U kunt ook kiezen voor de klassieke methode. U zal dan wel alles mooi moeten noteren: datum, kilometerstand, ... Aan de hand van het theoretisch verbruik (bv. 20 kWh per 100 km) en het tarief per kWh kunt u dan een onkostennota aanmaken.
4. Getankte elektriciteit 100% aftrekbaar?
Volledig aftrekbaar? Ja en neen. De privé-elektriciteit is voor 100% aftrekbaar, maar deze voor de ‘tankbeurten’ wordt fiscaal aanzien als brandstof en is dus tot eind 2019 ‘slechts’ voor 75% aftrekbaar. Indien uw vennootschap dus de volledige elektriciteitsfactuur ten laste neemt, dan zal u dit jaar in principe de aftrek van het deel van het verbruik dat betrekking heeft op de elektrische wagen (of plug-inhybride) moeten beperken tot 75%.
Aftrek tankbeurten vanaf 2020. Vanaf 2020 zijn elektrische auto’s voor 100% aftrekbaar (i.p.v. 120%). De ’getankte’ elektriciteit zal vanaf dan ook voor 100% aftrekbaar zijn (i.p.v. voor 75%). Voor de plug-inhybride is vanaf 2020 de brandstof, net zoals de andere autokosten, beperkt aftrekbaar volgens de effectieve CO2 -uitstoot. Het aftrekpercentage zal men vanaf dan moeten berekenen volgens onderstaande gramformule.
Laat de volledige elektriciteitsfactuur aan uw bvba factureren. De bij u privé ‘getankte’ elektriciteit komt zo ten laste van uw bvba. Lukt dat niet, plaats dan een slimme laadpaal – de doorrekening verloopt dan automatisch – of werk via een onkostennota.